ΑΥΣΤΡΙΑ
Το ποντίκι που βρυχάται
Οινικά η Αυστρία δεν ήταν παρά μια Ελλάδα της κεντρικής Ευρώπης
που κατάφερε χάρη στην εμμονή των παραγωγών της και στην ποιότητα
να γίνει ένας από τους πιο μετρήσιμους παίκτες της διεθνούς οινικής σκηνης.
Η προσπάθεια της Αυστρίας να αναπτύξει τις πωλήσεις των κρασιών της σε εξαγωγικό επίπεδο άρχισε όχι από το μηδέν, αλλά από αρνητικές τιμές. Η οινοπαραγωγή της χώρας ήταν σφιχτά συνδεδεμένη με τη δύσκολη νομοθετική δομή της Γερμανίας και τα μειονεκτήματα της γερμανικής γλώσσας. Η χαμηλών τόνων οινική παρουσία στο ευρωπαϊκό σκηνικό, η κατακερματισμένη παραγωγή σταφυλιών, το δύσκολο ανάγλυφο του εδάφους και το περίφημο σκάνδαλο του 1985, έφεραν την Αυστρία σε χρόνια μειονεκτική θέση. Όμως το αυστηρότατο πρόγραμμα ελέγχου ποιότητας, η σωστή επένδυση των κοινοτικών πόρων, οι συντονισμένες κινήσεις των ανθρώπων ολόκληρου του οινικού κλάδου, αλλά και της κυβέρνησης, η σύνδεση του αυστριακού κρασιού με το υψηλό γόητρο της χώρας σε άλλους τομείς και, πάνω απ' όλα, η εμμονή στην ποιότητα, έδωσαν στα κρασιά της Αυστρίας μια δεύτερη ευκαιρία για επίτευξη των εξαγωγικών και μη στόχων.
Αν και η αυστριακή οινική κοινότητα είναι πολύ ανεπτυγμένη και συνεπώς οι κορυφαίοι παραγωγοί δεν μπορούν να καλύψουν ούτε την τοπική ζήτηση, οι εξαγωγές θεωρούνται ως το Βαρόμετρο της συμπεριφοράς και της ανάπτυξης των οίνων της Αυστρίας. Η εσωτερική αγορά θεωρείται κορεσμένη, και μόνο οι αγορές του εξωτερικού μπορούν να δώσουν βελτίωση των όγκων παραγωγής και, πιθανόν, της κερδοφορίας. Έτσι, είναι σημαντική επιτυχία η εξαγωγή 74,6 εκατομμυρίων λίτρων κρασιού το 2002 αφού στην περίοδο 1986-87 οι εξαγωγές ήταν σχεδόν μηδενικές. Η αύξηση σε σχέση με το 2001 ήταν +44,7%. Η συνολική αξία ήταν περίπου στα 60 εκατομμύρια ευρώ για το 2002, δηλαδή +15,8°/ο από το 2001. Η θετική εικόνα ολοκληρώνεται με τα περιοδικά, τους εμπόρους κρασιού και τους οινοχόους σε όλες τις σημαντικές αγορές του κόσμου να θεωρούν τα αυστριακά κρασιά ως ένα απαραίτητο συστατικό του σημερινού οινικού γίγνεσθαι.
Η αποδοχή των αυστριακών οίνων, κυρίως στην Ευρώπη, δεν ήταν πάντα τόσο ευνοϊκή. Η Αυστρία έχει μεγάλη αμπελοοινική παράδοση - υπάρχουν ενδείξεις τουλάχιστον από τον 9ο μ.Χ. αιώνα, αλλά δεν ήταν ποτέ συνδεδεμένη με την ποιοτική παραγωγή οίνου, όπως είναι η Γαλλία. Από την άλλη, δεν υπήρχαν και αρνητικές εντυπώσεις, όπως π.χ. για την Ελλάδα που συνεχίζει τις περισσότερες φορές να είναι συνυφασμένη με την κακής ποιότητας ρετσίνα. Η παράδοση της Αυστρίας ήταν σιωπηλή, μια και πριν από τρεις δεκαετίες, ελάχιστοι άνθρωποι από το χώρο του κρασιού γνώριζαν πως αυτή η χώρα παρήγαγε κρασί.
Η Αυστρία ήταν πάντα στενά δεμένη με τη γερμανική κουλτούρα και νομοθεσία. Το γεγονός αυτό έκανε πολύ δύσκολη την ανάπτυξη της όποιας ζήτησης των κρασιών στις ποιοτικά σημαντικές αγορές του κόσμου, και συγκεκριμένα στη Βρετανία και Βόρεια Αμερική.
Υπήρχαν δυσανάγνωστες ετικέτες κρασιών με καταιγισμό πληροφοριώv γύρω από την περιοχή παραγωγής του αμπελιού (Steinmassel, Hochgrassitzberg), κ.λ.π.
Η παραγωγή κρασιού στην Αυστρία, με χαρακτηριστικά το ιδιότυπο ανάγλυφο του εδάφους και την κατακερματισμένη γη, είχε σαν αποτέλεσμα την περιορισμένη δυνατότητα εισαγωγής τεχνογνωσίας.Τα εδάφη της Αυστρίας είναι τα πιο παλιά και τα πιο εξουθενωμένα της οινικής Ευρώπης. Το κλίμα συνδυάζει στοιχεία του Γερμανικού ψύχους το χειμώνα, του ζεστού καλοκαιριού της κεντρικής Ιταλίάς και ένα φθινόπωρο που είναι σχετικά ψυχρό, αλλά με μειωμένες βροχοπτώσεις .Υπάρχουν ειδικές περιπτώσεις, όπως η περιοχή της λίμνης Neusiedlersee. Εκεί το κλίμα ευνοεί το Βοτρύτη με έναν ξεχωριστό μηχανισμό. Η λίμνη Neusiedlersee, η μεγαλύτερη της Ευρώπης, έχει περίμετρο περίπου 120 χιλιόμετρα αλλά μέσο Βάθος l,8 μέτρα. 'Ετσι εξατμίζει τον όγκο της επτά φορές το χρόνο και συνεπώς δημιουργεί αυξημένη υγρασία στην περιοχή και ιδίως την ανατολική ακτή .Σημαντική δυσκολία ήταν το γεγονός πως μεγάλο ποσοστό των Αυστριακών αμπελοκαλ-λιεργητών έχει γη κάτω από πέντε στρέμματα. Οι αμπελώνες ήταν σχεδόν πάντα φυτεμένοι με τοπικές ποικίλιες που δεν καλλιεργούνται σε άλλα σημεία της Ευρώπης. 'Ετσι, η ανάπ-τυξη τεχνογνωσίας ήταν δύσκολη. Αυτά τα στοιχεία, μαζί με το δεδομένο της έλλειψης πανεπιστημιακών και ερευνητικών ιδρυμάτων και οικονομιών κλίμακος έκαναν την όποια έτοιμη γνώση σπάνια .
Το σκάνδαλο του ¨85
Το σημαντικότερο συμβάν στην εξαγωγική πορεία των Αυστριακών κρασιών ήταν το σκάνδαλο του ]985. Μέχρι τότε, κάποιοι Αυστριακοί οινοπαραγωγοί χρησιμοποιούσαν μικρές ποσότητες διαιθυλικής γλυκόλης (diethylene glycol) για να δώσουν στα χαμηλής ποιότητας κρασιά τους όγκο και πυκνότητα στο στόμα. Με τα κατάλληλα πλαστά έγγραφα, τα κρασιά διοχετεύονταν στη γερμανική κυρίως αγορά σε αρκετά ανεβασμένες τιμές. Το 1985, ένας από αυτούς τους παραγωγούς έκανε το λάθος να παρουσιάσει τιμολόγιο αγοράς της συγκεκριμένης ουσίας για επιστροφή ΦΠΑ. Οι αρχές αναρωτήθηκαν γι' αυτό, μια και η διαιθυλική γλυκόλη χρησιμοποιείται κυρίως ως αντιψυκτικό και μπορεί σε σχετικά μεγάλες δόσεις να βλάψει τον ανθρώπινο οργανισμό.
Αν και δεν υπάρχει γνωστό περιστατικό καταναλωτή που να δηλητηριάστηκε από αυτή την πρακτική, η αντίδραση των εξαγωγικών αγορών ήταν άμεση και έντονα αρνητική. Υπήρξαν χώρες, όπως ο Καναδάς, που απαγόρευσαν την εισαγωγή αυστριακών κρασιών. Ακόμη και σε χώρες λιγότερο αυστηρές, όπως η Γερμανία, οι πωλήσεις άγγιξαν το μηδέν. Κανείς δε γνωρίζει την έκταση του συγκεκριμένου προβλήματος, αλλά μάλλον οι Αυστριακοί οινοπαραγωγοί, συνολικά, δεν άξιζαν τέτοιο πλήγμα.
Η απόλυτη άρνηση των παγκοσμίων αγορών στα κρασιά της Αυστρίας ήταν η απαρχή μιας ολοκληρωτικής ανανέωαης της δομής της οινοβιομηχανίας της χώρας. Όπως λέει Αlois Κrάher, ο κορυφαίος παραγωγός γλυκών κρασιών της χώρας, «Το σκάνδαλο του 1985 ήταν η φωτιά που χρειαζόμασταν yια να ξαναγεννηθεί ο Φοίνικας του αυστριακού κρασιού».
Η αναγέννηση
Το πρώτο βήμα έγινε από το κράτος και είχε σχέση με την ανασύνταξη του νομικού πλαισίου. Ισως για πρώτη φορά στην Ευρώπη οινική νομοθεσία δημιουργήθηκε με σκοπό την προστασία του καταναλωτή και όχι την προστασία των παραγωγών ή των νομοθετών. Σήμερα, οι αυστριακοί νόμοι, αν και χρησιμοποιούν ως γενική βάση τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ενωσης, είναι ίσως οι πιο αυστηροί στον κόσμο. Για παράδειγμα, η νόμιμη στρεμματική απόδοση όλων των οίνων, εκτός των επιτραπέζιων, κοντά στα 900 κιλά ανά στρέμμα. Το όριο είναι αυστηρότατο και δεν υπάρχουν κρυφές προσαυξήσεις. Αν για κάποιο λόγο η απόδοση ανέβει πάνω από το όριο τότε ολόκληρη η παραγωγή κρασιού - και όχι μόνο η επιπλέον, πρέπει να πωληθεί ως επιτραπέζιος οίνος.
Όλοι οι αυστριακοί οίνοι πρέπει να φέρουν μια ασπροκόκκινη ταινία, η οποία είναι η απόδειξη πως το συγκεκριμένο κρασί έχει περάσει δύο αναλύσεις. Η μία είναι χημική ανάλυση σε ανεξάρτητο εργαστήριο, όπου και γίνεται εξονυχιστικός έλεγχος της σύστασης. Ο επόμενος έλεγχος είναι μια οργανοληπτική εξέταση από ένα ανεξάρτητο, ως προς την περιοχή παραγω-γής, πάνελ οινολόγων. Αυτοί οι δύο έλεγχοι Ποιότητας είναι ουσιαστικοί και εξουθενωτικοί και όχι σποραδικοί και χωρίς συνέπεια όπως συμΒαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Το ποσοστό των δειγμάτων που εξετάζονται και «καθαιρούνται» είναι κοντά στο 5°/ο -υπερδεκαπλάσιο από το αντίστοιχο ποσοστό για όλες τις γαλλικές A.O.C. που, κατά μέσο όρο, δεν παράγουνν κρασιά υψηλότερης ποιότητας.
Από την άλλη, οι νόμοι έχουν και μια πρωτοφανή ευκαμψία και επιτρέπουν αλλαγές ακόμη και σε παραδοσιακά προϊόντα: Το μοναδικό κριτήριο είναι η ποιότητα και πώς αυτή μπορεί να εκφραστεί στο ανταγωνιστικό περιβάλλον των αγορών. Τα παραδείγματα είναι πολλά.
Οι επιδοτήσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης (περίπου 50 εκατομμύρια ευρώ για τα πέντε τελευταία χρόνια) και πάνω απ' όλα, ο τρόπος που αυτές διατέθηκαν, βοήθησαν στην αναμόρφωση του οινικού σκηνικού στην Αυστρία. Υπήρξαν κίνητρα στους αμπελουργούς για να δημιουργήσουν νέους αμπελώνες σε πλαγιές, με μεγαλύτερες πυκνότητες φυτεύσεως και με συστήματα ποτίσματος που στόχευαν στην καλύτερη ωρίμανση των σταφυλιών και όχι στη μεγαλύτερη παραγωγή. Δημιουργήθηκαν τοπικές επιτροπές με μέλη απ' όλο το χώρο του κρασιού, δηλαδή και από την παραγωγή και από τα υπόλοιπα επίπεδα του εμπορίου. Αυτές οι επιτροπές έγιναν οι συνδετικοί κρίκοι μεταξύ όλων των επαγγελματιών του κρασιού και των εθνικών επιτροπών. Σκοποί αυτών ήταν ο συντονισμός των πωλήσεων/εξαγωγών, η αμφίδρομη επικοινωνία πληροφοριών σχετικά με την αγορά αλλά και η προώθηση νέας τεχνολογίας. «Με αυτό τον τρόπο, σύμφωνα με τον Josef Schuller MW της Αυστριακής Ακαδημίας Οίνου, οι μικροί οινοπαραγωγοί, αμπελουργοί, χονδρέμποροι, λιανέμποροι αλλά και οινοχόοι απέκτησαν πρόσβαση σε στοιχεία και τεχνογνωσία που, μόλις είκοσι χρόνια πριν, ήταν δυσεύρετη ακόμη και στις μεγαλύτερες αυστριακές επιχειρήσεις».
Στόχος να διπλασιαστούν οι εξαγωγές
Ο συντονισμός ολόκληρου του κλάδου δεν άργησε να δώσει αποτελέσματα. Σημαντική ήταν η ίδρυση του Austrian Wine Marketing Board (AWMB), με σκοπό την προώθηση των κρασιών της Αυστρίας σε αγορές του εξωτερικού -πάντα σε συνεργασία με τους παραγωγούς αλλά και τις τοπικές επιτροπές. Οι στόχοι είναι, σε σειρά σημαντικότητας, η Γερμανία, οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, η Μεγάλη Βρετανία, η Σκανδιναβία, η Ρωσία, η Κεντρική Ευρώπη, η Ασία και τέλος, η Ανατολική και Νότια Ευρώπη. Για το έτος 2003, το Austrian Wine Marketing Board έλαβε 3,15 εκατομμύρια ευρώ από εισφορές των παραγωγών οίνου, 2,5 εκατομμύρια ευρώ από τοπικούς αλλά μη οινικούς φορείς και 1,5 εκατομμύριο ευρώ από την κυβέρνηση.
Η πρόοδος της εμπορίας των αυστρι κών κρασιών σε όλο τον κόσμο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις προτάσεις της Bacchus Study 2004, αλλά και στον τρόπο που αυτές: υλοποιήθηκαν.
Θετική η εικόνα και της χώρας
Αν και τα κρασιά της Αυστρίας δεν είχαν στο παρελθόν υψηλό προφίλ, η Αυστρία σαν χώρα εξάγει κουλτούρα και ποιότητα. Είναι εντυπωσιακός ο τρόπος που οι άνθρωποι του κρασιού κατάφεραν να προσδέσουν το προϊόν τους στο μεγαλείο άλλων πραγμάτων που προσφέρει αυτός ο τόπος. Αξίζει να σημειωθεί πως η ιδέα λειτουργεί και αμφίδρομα -ό,τι αντιπροσωπεύει την Αυστρία στο εξωτερικό με αξιώσεις, προβάλλει αυτόματα και την οινοπαραγωγή. Για παράδειγμα, η πρωτοχρονιάτικη συναυλία της Βιένης είναι ένα σημαντικό τηλεοπτικό γεγονός με εκατομμύρια θεατές. Στη διάρκεια του διαλείμματος πάντα υπάρχει ιδιαίτερη μνεία στα κρασιά της χώρας σε ένα εξαιρετικά επιλεγμένο κοινό. Από την άλλη, σημαντικά οινικά γεγονότα, όπως ο Διεθνής Διαγωνισμός Οινοχόων το 1998, το συμπόσιο των Master of Wine το 2002 και η συνεδρία του OIV, διοργανώνονται τακτικά στην Αυστρία και η κουλτούρα, τα ανάκτορα, μουσικές και φυσικά, τα κρασιά της χώρας κερδίζουν τις εντυπώσεις με τον καλύτερο τρόπο.
Όλες οι παραπάνω προσπάθειες δε θα είχαν νόημα και, πάνω απ' όλα, μακροπρόθεσμα αποτελέσματα, αν δεν υπήρχε ποιότητα πίσω από τα αυστριακά κρασιά. Αυτή τη στιγμή, υπάρχουν περίπου δεκαπέντε οινοπαραγωγοί που βρίσκονται στην κορυφή της παγκόσμιας παραγωγής λευκών ξηρών και επιδορπίων κρασιών -πέρα από κάθε κριτική και αμφισβήτηση. Υπάρχουν πάνω από πενήντα που γίνονται ανάρπαστα και ‘έχουν τιμές ex cellar που υπερβαίνουν τα 40 Ευρώ δηλαδή με τιμές λιανικής εξωτερικού 80 με 100 ευρώ. Πριν από λίγους μήνες στο Λονδίνο ένα πάνελ από κορυφαίους δοκιμαστές δοκίμασε τυφλά, κρασιά από τη ποικιλία γκρούνερ βέλτλινερ ενάντια στα κορυφαία σαρντονέ του κόσμου. Από τα δέκα καλύτερα κρασιά της γευσιγνωσίας επτά ήταν αυστριακά, με έξι γκρούνερ Βέλττινερ και ένα σαρντονέ. Η Βουργουνδία έμεινε εκτός δεκάδας, ακόμη και αν δοκιμάστηκαν κρασιά. μύθοι, όπως το Chevalier-Μοηtraher του Domaine Leflaίve και το Montαher του Domaine de la Romanee Conti
Η ποιότητα επετεύχθη με αφετηρία το αμπέλι και όχι το κελάρι. Το μέσο Αυστριακό οινοποιείο διαθέτει μέτρια τεχνολογία πολύ πιο κάτω από το αντίστοιχο Ελληνικό Μεγάλο ποσοστό λευκών κρασιών οινοποιούνται σε μεγάλα, παλιά βαρέλια και χωρίς έλεγχο θερμοκρασίας που μπορεί να είναι πρόβλημα, ακόμη και στο ψυχρό κλίμα Αυστρίας. Οι Αυστριακοί παραγωγοί όμως είναι πιο πολύ αμπελουργοί παρά οινολόγοι. Υπήρξε μεγάλος σεβασμός στις γηγενείς ποικιλίες, στις χαμηλές στρεμματικές αποδόσεις, στον ορισμό και στους τρόπους επίτευξης της βέλτιστης ωριμότητας του σταφυλιού και στα γέρικα κλήματα
Δόθηκε μεγάλη προσοχή ώστε κάθε κομμάτι γης να εκφραστεί μέσα από τη σωστή ποικιλία με τον καλύτερο τρόπο. Όλα αυτά κατέληξαν σε κρασιά με χαρακτήρα, τελείως διαφορετικό από καθετί που παράγεται στην Ευρώπη.
Οι Αυστριακοί οινοπαραγωγοί αντιμετώπισαν αρκετά προβλήματα και σε ορισμένες πε-ριπτώσεις, εχθρική αντιμετώπηση στην προσπάθειά τους να δημιουργήσουν ένα ευνοϊκό κλίμα εξαγωγών. Επενδύσεις χαμηλών τόνων αλλά ουσίας, βοηθούμενες από τη συνοχή και την εστιασμένη προσπάθεια όλου του κλάδου, δημιούργησαν μια παρουσία σε παγκόσμιο επίπεδο με χειροπιαστό ποιοτικό πλεονέκτημα, βάθος πλάτος, συνέπεια και διάρκεια.
Σήμερα η αυστριακή οινοπαργωγή κρατά το μέλλον στα χέρια της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου